„Recyklingowe wakacyjne”

Recyklingowe Wakacje

Wakacje dla wszystkich uczniów kojarzą się z wolnym czasem spędzonym poza murami szkoły oraz wysypiania się do woli. Jednak najfajniejsza zabawa i wypoczynek to te, które należą do twórczych, tj. bawiąc uczymy. Kolejnym stereotypem jest przekonanie, że odwiedzanie muzeów wiąże się tylko z oglądaniem eksponatów, słuchaniu faktów związanych z danymi rzeczami, a to nic bardziej mylnego. Dziś w placówkach muzealnym tworzone są ekspozycje interaktywne, gdzie możemy brać czynny udział w doświadczeniach uzyskując wiedzę.

Toteż, taką formę twórczego wypoczynku uczestnikom świetlicowych zajęć zaproponowały Świetlice wiejskie w Połomiu Dużym i Muchówce wspólnie z MOK w Nowym Wiśniczu, w ramach projekt pn. „Recyklingowe wakacje”. Ideą projektu jest ukazanie problemu wytwarzania i segregowania śmieci, zapoznanie z różnymi strategiami działania przeciwko zanieczyszczaniu naturalnego środowiska, a także rozbudzanie kreatywność dotyczącej przetwarzania śmieci, czyli „ jak stworzyć coś z niczego”.

W ramach projektu, m.in. 13 sierpnia 2014r. odbyła się wycieczka rekreacyjno-edukacyjna do Krakowa, gdzie najpierw zwiedzano Punkt Prowadzenia Odpadów „Barycz”. W tym zakładzie dzieci wzbogacały wiedzę ekologiczną, uczestniczyły w ścieżce edukacyjnej mówiącej o sposobie odbioru, segregacji i recyklingu produkowanych przez każdego człowieka odpadów.

Kolejnym miejscem, który odwiedzili uczestnicy wycieczki było Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Dużym zainteresowaniem cieszyły się eksponaty tworzące historię polskiej motoryzacji a wśród nich prototypy samochodów zbudowane przez polskich konstruktorów, które nigdy nie weszły do seryjnej produkcji a z zastosowanych rozwiązaniach wzorowały się duże koncerny samochodowe. Muzeum posiada również bogatą kolekcję produkowanych w Polsce Fiatów, Warszaw, Syrenek oraz pięknych motocykli.

Uwagę wzbudził najstarszy, ciągle sprawny autobus z roku 1929., który często uświetnia pokazy pojazdów zabytkowych. Najwięcej zabawy uczestników wycieczki czekało na wystawie „Wokół koła”. Jak wiemy, wynalezienie koła zrewolucjonizowało wiele rozwiązań technicznych. Uczestnicy biorąc udział w różnych doświadczeniach, zapoznali się mnogością różnych jego zastosowań, m.in. w podnoszeniu ciężarów na przekładniach zbudowanych z koła, poruszając koło siłą mięśni bez większego wysiłku podnosiły o wiele większy ciężar windy z pasażerem, same mogły skomponować przekładnię z kół zębatych podobną w konstrukcji tradycyjnych zegarów, wcielali się w rolę budowniczych konstruując z lekkich elementów wieżę na planie koła. Korzystając z odpowiedniej drogi z walców można było jeździć na kwadratowych kołach.

Przykładów było znacznie więcej, lecz na wycieczkowiczów czekała jeszcze jedna, interaktywna wystawa pn. „Więcej światła”. Tutaj na poszczególnych stanowiskach można było zapoznać się z naturą i sposobem wytwarzania światła. Dzięki prostym doświadczeniom dzieci dowiedziały się o sposobie przetwarzania energii na światło.

Ostatnim punktem wycieczki była wizyta w Ogrodzie Doświadczeń w Krakowie zlokalizowanym na 6-cio hektarowej powierzchni w części Parku Lotników Polskich. Tutaj uczestnicząc w prostych doświadczeniach, dzieci na „własnej skórze” odczuły prawo grawitacji, zasady wytwarzanie i rozchodzenie się fal dźwiękowych, wytwarzanie i przekaz nagromadzonej energii przez poszczególne obiekty. Trudne zagadnienia z zakresu fizyki przy pomocy wykonywanych doświadczeń dało się łatwo wytłumaczyć.

Ten dzień okazał się pełen atrakcji, zabawy a nade wszystko zdobytej wiedzy, która zapewne zaprocentuje w szybko zbliżającym się nowym roku szkolnym.

Bądź pierwszym który skomentuje

Dodaj komentarz