„Wiedza na wagę złota” – Projekt Europejski realizowany w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Starym Wiśniczu.

Uczniowie ZS w Starym Wiśniczu

Od stycznia 2012 roku w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Starym Wiśniczu realizowany jest już trzeci projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Tym razem projekt nosi tytuł „Wiedza na wagę złota”, a kierowany jest do uczniów klas I – III gimnazjum.

Uczniowie szkoły mogli na początku bieżącego roku wybrać rodzaj zajęć pozalekcyjnych, w których chcieliby uczestniczyć od stycznia do czerwca 2012 roku. I tak powołano do życia dwa typy zajęć: dodatkowe (grupa uczniów liczy 25 uczestników zajęć) i zajęcia wyrównawcze (grupa liczy 25 uczniów), na których utrwalany jest materiał obowiązujący do egzaminu. Uczniowie poszerzają swoje kompetencje z przedmiotów matematyczno – przyrodniczych i humanistycznych, rozwiązują przykładowe arkusze egzaminacyjne. Wszystko po to , aby lepiej przygotować się do egzaminu gimnazjalnego i mieć lepszy start w szkole średniej.

Już w styczniu zakupione zostały liczne, nowoczesne pomoce i narzędzia dydaktyczne tj. zbiory zadań dla uczestników, karty pracy , atlasy historyczne, mikroskopy, plansze polonistyczne i matematyczne, komplety brył przestrzennych, mapy historyczne, komplet filmów edukacyjnych z chemii, biologii, języka polskiego, programy multimedialne do poszczególnych przedmiotów. Udało nam się wyposażyć klasopracownię w tablicę interaktywną , dzięki której zajęcia prowadzone są w ciekawy sposób.

Udział w projekcie „Wiedza na wagę złota” to nie tylko 30 godzin języka polskiego, 30 dodatkowych godzin matematyki, 15 godzin historii, 7 godzin biologii i 8 godzin chemii realizowanych na zajęciach dodatkowych i taka sama ilość godzin dla grupy zajęć wyrównawczych. Koordynatorzy zaplanowali również trochę przyjemności dla swych uczniów. Pierwszą niespodzianką był sobotni wyjazd 21 kwietnia, 50 osobowej grupy do Krakowa. Pierwszym punktem wycieczki był pobyt w Ogrodzie Doświadczeń im. Stanisława Lema. Jest to krakowski park edukacyjny, w którym podczas 90-minutowego zwiedzania 50 interaktywnych ekspozycji usytuowanych wśród drzew, na wydzielonym obszarze 6 ha Parku Lotników Polskich, przewodnicy prezentują zjawiska fizyczne w ciekawy i zabawny sposób. Uczniowie mieli okazję stać się obiektem eksperymentu wirując na obrotowej platformie, huśtając się na sprzężonych huśtawkach czy też wchodząc do gigantycznego kalejdoskopu, dotknąć , sprawdzić i poznać, a trzecioklasiści przypomnieć sobie wiele zjawisk i zasad fizyki , dotąd znanych tylko z wykładów nauczyciela i z kart podręczników.

Kolejnym punktem wycieczki była wizyta w Teatrze Bagatela, uczniowie poszerzali swoją wiedzę z zakresu kultury, obcując ze sztuką teatralną i aktorstwem.

7 maja wyjechaliśmy raz jeszcze na wycieczkę finansowaną przez Unię Europejską , tym razem zwiedzaliśmy Kopalnię Soli w Wieliczce. Zabytek klasy światowej, wpisany jako jeden z pierwszych obiektów na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO a zarazem najstarsze na ziemiach polskich przedsiębiorstwo solne, którego początki sięgają średniowiecza. Oglądaliśmy wspaniałe solne kaplice, urokliwe podziemne jeziorka, oryginalne urządzenia i sprzęty, które służyły górnikom do wydobywania soli. Zachowane ślady prac górniczych dały uczniom wyobrażenie o zmaganiach ludzi z żywiołem i ich ciężkiej pracy, pasjach, wierzeniach. Wieliccy górnicy pozostawili po sobie dziesiątki rzeźb, płaskorzeźb solnych. Podczas zwiedzania towarzyszyły nam legendarne postaci, tj. Skarbnik. Mieliśmy okazję przypomnieć sobie kim były postacie historyczne, tj. król Kazimierz Wielki, Księżna Kinga, Józef Piłsudski. Pod koniec zwiedzania uczniowie uczestniczyli w warsztatach edukacyjnych „Wiedza na wagę soli” prowadzonych w przestronnej sali konferencyjnej.

Do zakończenia projektu pozostały jeszcze dwa miesiące, ale już dzisiaj wiemy , że nasi uczniowie uczestnicząc w projekcie utrwalili ,poszerzyli swoją wiedzę i horyzonty.

grono pedagogiczne



Bądź pierwszym który skomentuje

Dodaj komentarz