Nieznany smak soli

    „Pożyteczne ferie 2009” – to temat konkursu na projekt, który został ogłoszony przez Fundację Wspomagania Wsi. Priorytetem tej edycji konkursu było zwrócenie uwagi uczestników piszących projekty, na walory edukacyjne – czyli stworzenie takiej oferty, która będzie proponowała dzieciom okazję do odkrywania nowych wartości, pobudzała do rozwoju, rozszerzała zainteresowania, zwiększała wrażliwość na potrzeby innych, pogłębiała wiedzę i umiejętności praktyczne oraz pozwalała nawiązać nowe kontakty i zdobywać nowe doświadczenia. Innym, równie ważnym elementem konkursu było uwzględnienie zajęć przygotowujących 6-klasistów do testu kompetencyjnego na zakończenie szkoły podstawowej.
    Zainspirowani ofertą Fundacji Wspomagania Wsi, Świetlica Wiejska w Kopalinach i Miejski Ośrodek Kultury w Nowym Wiśniczu napisali projekt p.n. „Nieznany smak soli”, który spełnił wymagane kryteria a tym samym został nagrodzony dofinansowaniem.
 
 

Myślą przewodnią projektu p.n. „Nieznany smak soli” były trzy przesłanki:
  1. Przybliżenie uczestnikom tradycji żupniczej regionu, oraz zwrócenie uwagi na istotę egzystencji człowieka w społeczeństwie.
  2. Zagospodarowanie w sposób pożyteczny i bezpieczny wolnego czasu.
  3.  Pomoc w przygotowywaniu dzieci do egzaminu kończącego naukę w szkole podstawowej.
 
 
Punktem wyjściowym projektu jest sól. Sól jako artykuł spożywczy, ale również sól jako symbol. Jednym z głównych punktów przedsięwzięcia jest wycieczka do Kopalni Soli w Bochni, gdzie uczestnicy m.in. zapoznają się z genezą powstania przemysłu solnego na ziemiach polskich.
W harmonogramie projektu sporo czasu poświęcamy na zajęcia warsztatowe, poprzez które chcemy kształtować wrażliwość na piękno oraz szacunek do ciężkiej pracy drugiego człowieka:
  1. Odwiedzimy Ośrodek Edukacji Regionalnej w Starym Wiśniczu, w którym uczestnicy projektu zapoznają się z wartością soli w wiejskiej chacie, a także pod kierunkiem instruktora będą mogli samodzielnie wykonać masło oraz przygotować ciasto, z którego potem upieką chleb, doświadczając „smaku” mozolnej pracy wykonywanej przez gospodynie wiejskie,
  2. Przeprowadzimy zajęcia plastyczne, podczas których głównym tworzywem będzie sól: rzeźby z masy solnej oraz malowanie obrazów z użyciem soli,
  3. Warsztaty tańca ludowego i tańca towarzyskiego, których finał będzie miał miejsce podczas zabawy karnawałowej p.n. „Solą życia jest taniec”.
  4. W codziennym harmonogramie zajęć zaplanowaliśmy również czas na propagowanie czytelnictwa poprzez głośne, półgodzinne czytanie przez młodzież rówieśnikom wybranej (zajmującej) lektury. Akcja czytelnicza zakończona będzie konkursem wiedzy o lekturze, szkolnej, którego głównym celem jest umożliwienie ćwiczenia umiejętności językowych.
Ponadto dla uczestników projektu również zaplanowano posiłki w postaci drożdżówki oraz ciepłej herbata.

DO POBRANIA – Harmonogram realizacji projektu p.n. „Nieznany smak soli”

 
 

Bądź pierwszym który skomentuje

Dodaj komentarz