TYDZIEŃ Z WIŚNICZANINEM PROFESOREM CZESŁAWEM DŹWIGAJEM – wtorek w pracowni artysty

profesor Czesław Dźwiga

 

 

  

     Opowieść o życiu artysty i jego realizacjach pomiędzy Jerozolimą, Krakowem, Wiśniczem, Siluvą, Augstowem i Edmonton w Kanadzie. 

 

 

 

 

WTOREK W PRACOWNI ARTYSTY

    Dziś odwiedzamy pracownię profesora Czesława Dźwigaja, gdzie możemy zobaczyć projekt pomnika Jana Pawła II do Siluva na Litwie.

 

 

    Pierwszy osobisty kontakt krakowskiego rzeźbiarza z przyszłym papieżem, wtedy jeszcze kardynałem Karolem Wojtyłą, miał miejsce przy pracach w tzw. Kościele Dolnym w Jaworznie, na rok przed wyborem zwierzchnika Kurii Krakowskiej na tron Piotrowy.
    Pierwszy pomnik Ojca Świętego autorstwa, wtedy już laureata Złotych Medali na Biennale w Rawennie, powstał po dziewięciu latach od rozpoczęcia pontyfikatu Jana Pawła II.
    To okres 30 letniego doświadczania syntezy formy — od wiernego modelowania wizerunku, pełnego detali, po koncentrowanie się na twarzy Ojca Świętego, emanującej dobrem, i będącej świadectwem godności człowieka. To stopniowe przesuwanie akcentu z dbałości o realizm kształtów i form zewnętrznych na wyrażanie istoty, wnętrza, idei — konstruowanie przesłania.
    To jednocześnie doświadczanie humanizmu w sztuce, zwłaszcza sakralnej; obrony, wartości, które pod koniec wieku dwudziestego zaczęły ustępować tendencjom nihilizmu, i to nie tylko w wymiarze estetyki, ale również obyczajowości, postaw i światopoglądu.
Krzysztof Ślusarczyk
CZESŁAW DŹWIGAJ DZIEŁO W SPIŻU

 

 

 

Projekt i realizacja pomnika, szczególnie pomnika umiłowanego Ojca Świętego Jana Pawła II, to świadoma, społeczna misja artysty rzeźbiarza, która musi zawierać jednoznaczne przestanie o największym Synu ziemi polskiej. Pierwszy pomnik Ojca Świętego tworzyłem z wielką pasją i zaparciem. Kolejne – to coraz trudniejsze wyzwania intelektualno – rzeźbiarskie.   

Czesław Dźwigaj

Bądź pierwszym który skomentuje

Dodaj komentarz